husqvarna_roulette.webblogg.se

Moppemek, tankar på och om hur göra en Husqvarna Roulette 3832 -58a till en blickfångare med bra prestanda

Hej ny moppeblogg

Publicerad 2016-04-15 22:49:00 i Allmänt, intro,

Hej!
Jag tänkte starta en blogg som ska handla om renovering av en Husqvarna Roulette 3832 1958 årsmodell.
Jag köpte den förra året som en hyfsat komplett ram. Motor har jag haft sedan innan.
Jag lyckades även ”följa” ramen via nätet då den tydligen har varit runt en del, tyvärr finns inte orginalmotorn kvar, men jag har köpt på mig ett par extra motorobjekt.
Tyvärr så har någon under resans gång kapat av de riktiga motorfästena, för på någon bild jag såg på den så sitter en Flinta motor på.
Så det är att åtgärda så att ”äggmotorn” passar igen. Kanske ska göra några utanpåliggande fästen från ramen till motorn så att om lusten faller på kan man skifta mellan E och D motorn?
 
Motorerna som jag har är de tvåväxlade slidmatade modellerna dvs förgasaren sitter på blocket istället för cylindern. En motor som är snygg att se på, låter häftigt när de är igång.
Ena motorn har jag börjat fila lite på, aluminiumcylindern som var med satt kolven som svetsad i, kromet hade så klart släppt och kolven var bara skit när jag efter mycket om och men fick bort den från loppet.
 
Att hitta en fin cylinder från mitten av 50 talet visade sig inte vara helt enkelt.
Så efter en stunds funderande om en hel ombyggnad av motorn till kolvstyrd från slidmatad så föll valet att tillverka ett cylinderfoder istället.
Cylindern spändes upp, riktades och borrades i jiggborren på jobbet, jag valde att göra fodret lika stort som kjolen på cylindern 44mm. Bilder kommer lite senare.

Fodret gjordes om lite vid överströmmningskanalerna breddades bakåt och avgasporten höjdes och breddades. Jag har även gjort ett originalfoder om jag skulle vilja åka original.
Hur som helst den ena motorn är numera shimsad och nya lager i hela motorn samt att sliden är upptagen till 11, 5 mm. Tur att någon redan borrat i blocket innan ” det såg förjävligt ut”
Men en brotsch på 12,3 mm fick det hela att bli ett rakt och fint insug ner till sliden från förgasaren.   
Moppen är provkörd och det hela verkar funka som det ska, den är lite tråkig på låga varv, men sen drar den på ordentligt. Fick till och med framhjulet att lätta bara vid gaspådrag.
Men det tråkiga är att drevningen är helt fel, jag har läst mig till att rouletterna beroende på modell och utförande ska ha ett 10kuggars drev fram och ett 44 taggars bak alt 11 fram och 48 bak. Jag har nu 11 fram och 36 bak vilket gör att vid växlingen från 1:an till 2:an gör att varvet kommer under dragregistret och det brölar mest innan man kommer över till jobbregistret. På mellanregistret är den väldigt känslig har jag märkt, minsta uppförsbacke eller lite motvind räcker för att den inte ska komma in dragregistret, men när den väl börjar dra så går det undan. Ca 55-60. 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela